Pankkiasioiden hoitaminen

Miten hoidan vainajan pankkiasiat?

Läheisen kuolema tuo mukanaan surun lisäksi monia käytännön järjestelyjä. Kuolinpesän pankkiasioiden hoitaminen voi tuntua raskaalta, mutta selkeiden ohjeiden avulla pääset alkuun askel kerrallaan. Täältä löydät perustietoa kuolinpesän pankkiasioiden hoitamisesta ja pankkikohtaiset ohjeet.

Huomioithan, että kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon liittyy monia yksityiskohtia, joten on suositeltavaa olla yhteydessä pankkiin tai lakiasiantuntijaan saadaksesi tarkempia ohjeita juuri omaan tilanteeseesi. Monet pankit tarjoavat mahdollisuuden hoitaa kuolinpesän asioita verkossa, jolloin voit toimittaa asiakirjoja ja laskuja sähköisesti yleisimmillä suomalaisilla pankkitunnuksilla.

Pankkien toimenpiteet, kun henkilö kuolee

Kun pankit saavat tiedon henkilön kuolemasta, ne turvaavat kuolinpesän varoja seuraavasti:

  • vainajan verkkopankki/digipalvelut lukitaan
  • kortit irtisanotaan
  • mahdolliset tilin käyttöoikeudet poistetaan
  • mahdolliset käyttöoikeutettujen kortit irtisanotaan
    *(Lähde: OP)*

Prosessi pankkien kanssa etenee yleensä seuraavasti

1. Ennen perunkirjoitusta

  • Virkatodistuksen hankinta: Tilaa vainajan virkatodistus hänen viimeisestä seurakunnastaan (Ev.lut. tai Ortodoksi) tai kirkkoon kuulumattoman Sukuselvitys Digi- ja väestötietovirastosta. Tämä todistus osoittaa kuolinpesän osakkaat ja tarvitset tätä pankkiasioiden hoitoon.
  • Laskujen maksaminen: Vainajan tililtä voidaan maksaa hänen nimissään olevia laskuja, kuten sähkö-, puhelin- ja yhtiövastikelaskuja, sekä hautajaisiin ja perunkirjoitukseen liittyviä kuluja. Yksittäinen kuolinpesän osakas voi hoitaa nämä maksut esittämällä virkatodistuksen pankille.

2. Perunkirjoitus

  • Perukirjan laatiminen: Perunkirjoitus on toimitettava kolmen kuukauden kuluessa kuolemasta. Perukirja toimii veroilmoituksena perintöveroa varten ja omaisuusluettelona perinnönjakoa varten.

3. Perunkirjoituksen jälkeen

  • Valtakirjan laatiminen: Kuolinpesän osakkaat voivat valtuuttaa yhden henkilön hoitamaan pankkiasioita laatimalla valtakirjan. Valtakirja tulee voimaan, kun pankki on tarkastanut perukirjan.
  • Tilien lopettaminen ja varojen jakaminen: Perinnönjaon jälkeen kuolinpesän tilit voidaan lopettaa ja varat jakaa perillisten kesken. Tämä edellyttää kaikkien osakkaiden suostumusta tai valtakirjaa.

Pankkiasioinnissa yleensä tarvittavat dokumentit (pankkiasiat ennen perunkirjoitusta)

Kuolinpesän pankkiasioiden hoitamiseen tarvittavat dokumentit ovat seuraavat:

  1. Virkatodistus vainajasta – Tämä dokumentti todistaa vainajan kuoleman ja osoittaa kuolinpesän osakkaat. Sen voi hankkia Digi- ja väestötietovirastosta tai vainajan seurakunnasta.
  2. Henkilöllisyystodistukset – Kuolinpesän osakkaiden tulee esittää voimassa oleva henkilöllisyystodistus pankkiasioiden hoitamiseksi.
  3. Valtakirja (tarvittaessa) – Jos kuolinpesän osakkaat valtuuttavat yhden henkilön hoitamaan pankkiasioita, valtakirja tulee esittää pankille. Kaikkien osakkaiden on allekirjoitettava valtakirja.
  4. Muut mahdolliset valtakirjat ja sopimukset (tarvittaessa) – Jos vainaja on antanut aiemmin valtakirjoja tai solminut pankin kanssa erityisiä sopimuksia, näitä asiakirjoja saatetaan tarvita.

Voi olla hyvä tarkastaa vielä kyseessä olevasta pankista mitä dokumentteja tarvitset asioiden hoitoon ja pankkitapaamiseesi, jotta vältyt turhalta käynniltä. Huomaa myös, että näiden akuuttien pankkiasioiden hoitamisen perunkirjoitukseen tarvitaan lisäksi myös muita dokumentteja.

Mitä kuolinpesän osakas voi tehdä ennen perunkirjoitusta?

Yksikin virkatodistuksella vahvistettu kuolinpesän osakas voi itsenäisesti:

  • saada perunkirjoitusta varten tiedot vainajan varallisuudesta, veloista ja vastuista kuolinpäivältä
  • saada tietoja vainajan pankkiasioiden kuolinpäivän tilanteesta ja sen jälkeiseltä ajalta
  • maksaa vainajan tililtä hautajaisiin tai muuten selvästi kuolintapaukseen liittyviä laskuja tai vainajalle kuuluneita - sähkö- tai yhtiövastikelaskuja
  • irtisanoa vainajan e-laskut ja suoramaksusopimukset
  • luetteloida vainajan tallelokeron sisällön
  • muuttaa kuolinpesän osoitteen
    *(Lähde: OP)*

Pankkikohtaisia ohjeita kuolinpesän asioiden hoitoon

Aktia

Aktia Kuolinpesän pankkiasiat
Aktia Valtakirja kuolinpesän pankkiasioiden hoitamiseksi

Danske Bank

DanskeBank Kuolinpesän pankkiasiat
DanskeBank Ohjeita pesän asioita hoitavalle

Handelsbanken

Handelsbanken kuolinpesän pankkiasiat
Handelsbanken Kuolinpesän ohje ja valtakirja

Nordea

Nordea Kuolinpesän pankkiasioiden hoitaminen
Nordea Muistilista läheisen menettäneelle

OP-ryhmä

OP Kuolinpesän hoitaminen
OP Muistilista kuolinpesästä huolehtivalle

POP Pankki

POP Pankki Pankkiasioiden hoitaminen henkilön kuollessa

S-Pankki

S-Pankki Kuolinpesän asioiden hoitaminen
S-Pankki Valtakirja

Säästöpankki

Säästöpankki Kuolinpesän pankkiasiat
Säästöpankki Opas kuolinpesän pankkiasiat

Lähteet: pankkien omat verkkosivut